Lynda Benglis ‘‘Patang series’’

 

8/1/2003 – 28/2/2003

the ‘‘Patang series’’, 1979-80 + Recent Drawings

Η Λύντα Μπένγκλις γεννήθηκε στην Λουιζιάνα των ΗΠΑ το 1941 από πατέρα Ελληνικής καταγωγής και μητέρα Αμερικανίδα. Από το τέλος της δεκαετίας του ’60, όταν πρωτοπαρουσιάσθηκε στην εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης, διακρίθηκε για το ριζοσπαστικό καλλιτεχνικό έργο της και την έντονη κριτική της διάθεση. Ζώντας ανάμεσα στους πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής, άντλησε στοιχεία από τους πρώτους Αμερικανούς Αφηρημένους Εξπρεσιονιστές, συνδύασε την προσωπική ιδεολογική στάση της με τα σύγχρονα ρεύματα και τις κοινωνικοπολιτικές δράσεις της εποχής και άρθρωσε ένα πολύ προσωπικό και δυναμικό λόγο σε ένα διεθνές πεδίο. Έγινε γνωστή για την αντίθεσή της και την ειρωνική στάση της απέναντι στα κυρίαρχα ανδρικά πρότυπα και με την προσωπική της καλλιτεχνική έρευνα ξεχώρισε αμέσως από τους καλλιτέχνες της γενιάς της και κατατάχθηκε ανάμεσα στους εξέχοντες «διαδικαστικούς» (process) καλλιτέχνες. Έχει λάβει πολλά βραβεία για το έργο της, έχει παρουσιασθεί σε μερικά από τα σπουδαιότερα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης, έχει διδάξει σε πολλά Πανεπιστήμια και έχει  λάβει μέρος σε σημαντικότατες εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.

Η Λύντα Μπένγκλις δρα καταλυτικά στα έργα της συνδυάζοντας στοιχεία σωματικής δράσης, επιθυμίας, αυτοματισμού και ταχύτητας. Το έργο της παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο με την ίδια την ζωή και τα συναισθήματά της και λειτουργεί ως το αποτέλεσμα του βιώματος και της σωματικής-πνευματικής εμπειρίας. Χρησιμοποιώντας την ίδια την φύση και τις ιδιότητες των υλικών της, μεταπλάθει σε φόρμες και σε άμορφες εικόνες τις προσωπικές επιθυμίες και έννοιες με τρόπο χειρονομιακό.

Στα έργα της σειράς ‘‘Patang’’, κολάζ και ζωγραφική σε χαρτί που δημιούργησε την περίοδο 1979-80, τα υλικά που μεταχειρίζεται, νήματα, είδη ραπτικής και άλλα διακοσμητικά στοιχεία που συνήθως υπάρχουν σε γυναικεία ρούχα και υφάσματα οικιακής χρήσης, σε συνδυασμό με ζωγραφικά γεωμετρικά μοτίβα που παραπέμπουν σε έργα μοντέρνας τέχνης του εικοστού αιώνα, καθορίζουν το αισθητικό αποτέλεσμα με την αμεσότητα της παράθεσής τους σε ένα δυναμικό συνθετικό ιδίωμα όπου η εικαστική γραφή συνδιαλέγεται και συνδυάζεται με τις κοινές χειροποίητες δημιουργίες που συναντούμε σε έργα γυναικών, σε μια σειρά που είναι από τις πιο αποκαλυπτικές και χαρακτηριστικές του ύφους των έργων της Λύντα Μπένγκλις.

Στα πρόσφατα Σχέδια του 2002, η αυτόματη γραφή είναι το κυρίαρχο στοιχείο της δόμησής τους, η χειρονομία και η εγγραφή του σώματος αποτελεί την αφετηρία και την δύναμη δημιουργίας τους. Η αποστασιοποίηση από κάθε μορφή αισθητισμού που είναι εμφανής σε αυτά τα έργα, είναι ουσιαστική παράμετρος του έργου της που εξελίσσεται ενδελεχώς, συστηματικά, άναρχα, περιέχοντας όλη την πορεία της στην σύγχρονη εικαστική σκηνή των τελευταίων δεκαετιών.

——————————————————

Lynda Benglis was born in Louisiana (USA) in 1941. Her father was of Greek origin and her mother was American. From the end of the ‘60s when she first appeared on the New York art scene she stood out for her radical work and her intensely critical approach. Living amongst the pioneering artists of that time, she drew inspiration from the first Abstract Expressionists, combining her personal ideologies with that of her contemporaries and the socio-political activism of the ‘60s. All of these came together to form a very powerful and personal vocabulary setting her apart on an international level. She became famous for her different and ironic approach toward the dominating male standards. Considered one of the most important “process” artists, she has received many awards for her work, which has been shown in some of the most important Museums of Modern Art around the world, she has taught in many Universities, and has been included in many very important exhibitions throughout the world.

Lynda Benglis works catalytically on her pieces, combining elements of action, desire, automatism, and speed. Her art remains strongly interconnected with her life and her emotions, it is the result of her experiences. By using nature and the qualities of the materials, she actively recreates her personal desires and beliefs into figurative and abstract images.

The “Patang” series, consist of collages and works paper (1979-1980), made out of thread, sewing paraphernalia, and decorative elements usually found on women’s clothes and household fabrics, combined with drawings of geometric motifs that refer to 20th century works of art. This series is very characteristic of Lynda Benglis’ work; her unique artistic style is combined and in conversation with mundane handmade creations.

The most important component of the more recent Drawings of 2002 is automatic writing; the gesture and the recording of the body is the starting point and the power of her creativity. It is obvious in the work that she is distancing herself from any kind of aesthetic, which sets certain guidelines to her work that is constantly developing, systematically, anarchically, and which contains her whole path through the modern art scene of the last decades.