Βασίλης Ψαρράς
Προσεγγίζοντας τη φράση του Walter Benjamin “για τον περιπατητή flaneur, η πόλη ήταν τώρα το τοπίο, τώρα το δωμάτιο…”, ο Βασίλης Ψαρράς χρησιμοποιεί το περπάτημά του ως μέρος της καλλιτεχνικής του πράξης, ακροβατώντας μεταξύ ποιητικής προσέγγισης και πράξης. Eπικεντρώνει την προσοχή του σε μια κυκλική διαδρομή γύρω από τον λόφο του Λυκαβηττού έχοντας ως εναρκτήριο σημείο το ξενοδοχείο Saint George Lycabettus. Απώτερος στόχος του, η κυκλική περιπατητική διαδικασία γύρω από τον λόφο του Λυκαβηττού να λειτουργήσει συμβολικά ως χωρικός τρόπος συναισθηματικής εκτόνωσης. Σε αυτή τη περιπατητική διαδικασία επιλέγει να περπατήσει μαζί με ακόμα ένα άτομο, συζητώντας και εξωτερικεύοντας σκέψεις και συναισθήματα με βασικό θεματικό άξονα την αλληλοσυσχέτιση μιας προσωπικής και κοινωνικής κρίσης ατόμου και πόλης. Παράλληλα με την διαδρομή, το αρχιτεκτονικό στοιχείο, οι άδειοι και ζωντανοί δρόμοι, ο θόρυβος της κίνησης, οι διαφορετικές μικρο-ατμόσφαιρες και το ιστορικό παρελθόν σε διάφορα σημεία, επηρεάζουν την συζήτηση και τον ρυθμό του βαδίσματος, δημιουργώντας έναν διάλογο μεταξύ των σύγχρονων περιπατητών και του αστικού περιβάλλοντος. Ο συμβολικός χαρακτήρας του περπατήματος δίνει την δυνατότητα μιας στιγμιαίας κίνησης ‘προς τα εμπρός’, προς όλες τις πλευρές της Αθήνας. Η συγκεκριμένη διαδρομή και ο τόπος επιλέχθηκαν με βάση συμβολικά και ψυχογεωγραφικά κριτήρια. Ο λόφος του Λυκαβηττού αποκτά διττή σημασία, λειτουργεί μεταφορικά ως σημείο μετάβασης. ‘Ενώνει’ μέσα από την ενιαία θέα του αστικού ορίζοντα που ξετυλίγεται γύρω του μέσα από την παρουσία των δύο περιπατητών στο τέλος της ημέρας και ταυτόχρονα ‘χωρίζει’ μέρη, καθημερινές ζωές, σκέψεις και συναισθήματα που ξεδιπλώνονται στην κάθε πλευρά των προπόδων του. Στο δωμάτιο αυτού του ξενοδοχείου – το οποίο αποτελεί ακόμα έναν χώρο μετάβασης – μεταφέρεται η οπτικο-ακουστική συναισθηματική εμπειρία αυτής της πράξης – μια συναισθηματική γεωγραφία όπου ο καλλιτέχνης μοιράζεται με το κοινό. Η Αθήνα για τον περιπατητή έγινε ‘το δωμάτιο’ όπως και στην έκφραση του W. Benjamin, έτσι τώρα το δωμάτιο του ξενοδοχείου γίνεται ‘η πόλη’ για τον επισκέπτη/θεατή. Επιμέλεια Μαρία Μαραγκού